Wizjonerskie organizacje wg Jim’a Collins’a i Jerry’ego Porras’a

Wizjonerskie organizacje wg Jim’a Collins’a i Jerry’ego Porras’a

Autor: - 19 stycznia 2017 - Blog

Wizjonerskie organizacje wg Jim’a Collins’a i Jerry’ego Porras’a

Nie mogłem lepiej zacząć roku niż lekturą książki pt. Wizjonerskie organizacje. Jestem też przekonany, że nie można lepiej zacząć biznesu. Polecam więc tę publikację wszystkim, którzy myślą o rozpoczęciu działalności gospodarczej (niezależnie od formy jej prowadzenia). Ci, którzy swoje firmy już prowadzą, powinni jak najszybciej nadrobić zaległości i również tę książkę przestudiować.

Nie czytaj, studiuj!

Publikacja Collins’a (znanego z „Od dobrego do wielkiego”, tytuł angielski „Good to great”) i Porras’a nie powinna być czytana. Ona powinna być studiowana. Tak ważnej dla biznesu książki dawno nie miałem w rękach. Dowiesz się z niej przede wszystkim jak „budować zegary” zamiast jedynie „odczytywać czas”, czyli jak stworzyć organizację, która „jest w stanie prosperować długo po odejściu jej założyciela i pokonywać jeden cykl życia produktu po drugim”.

Wizjonerskie organizacje vs firmy porównywane

Autorzy zawarli w swoim dziele wnioski ze swoich wieloletnich badań dotyczących kilkunastu par firm. W każdej parze znajdowały się firmy o podobnym stażu działalności (minimum 50 lat) i branży. Badacze porównywali działanie firm, które określili mianem wizjonerskich z firmami nazywanymi „porównywanymi”. Obie kategorie dotyczą najbardziej znanych przedsiębiorstw świata. Poznasz więc historię Forda i General Motors, Johnson & Johnson i Bristol-Myers, Merck i Pfizer, Motoroli i Zenith, Procter & Gamble i Colgate, Sony i Kenwood, Walt Disney i Columbia Pictures i wiele innych. Interesujące jest to, że – jak się wydaje – Collins i Porras wydestylowali składnik, który sprawiał, że jeden z tych poważnych i wielkich przedsiębiorstw stały się wizjonerskimi, a kolejne jedynie „srebrnymi medalistami”.

Rdzenne wartości (ideologia), główny cel i BHAG

W mojej ocenie najważniejszymi częściami książki są te mówiące o wadze rdzennych wartości i rdzennej ideologii firmy, głównym celu, który powinny mieć wszystkie wizjonerskie organizacje oraz BHAG’ach.

Rdzenne wartości to „esencja tego, czym firma niezmiennie kieruje się od lat. Najważniejsze zasady. Mały zbiór wiodących ogólnych zasad (których nie należy kojarzyć z kulturą i praktykami operacyjnymi i których nie należy łamać dla szybkich, nietrwałych korzyści finansowych)”. Główny cel firmy natomiast jest „fundamentalna przyczyną istnienia organizacji wykraczającej poza zarabianie pieniędzy: gwiazdą nieustannie jaśniejącą na horyzoncie. (Głównego celu nie należy mylić z celami szczegółowymi i strategiami).”

Rdzenne wartości i główny cel składają się na rdzenną ideologię. Gdy dodamy do tego poprawnie sformułowane BHAG’i i wszystko to wdrożymy, sukces mamy gwarantowany.
BHAG do wielkie, ryzykowne i śmiałe cele (Big Hairy Audacious Goal).  Autorzy bardzo skrupulatnie je definiują, przedstawiają kryteria niezbędne do ich wyznaczenia i zachęcają do zrobienia tego.

Fundament firmy

Jako, że chciałbym, aby Sójka Consulting należała do zbioru przedsiębiorstw pt.: wizjonerskie organizacje pierwsze dni stycznia spędziłem na tworzeniu: katalogu wartości firmy (i przedstawienia go w postaci credo firmy), głównego celu firmy i BHAG’ów. Ciebie również do tego zachęcam.