Jednominutowy menedżer w ofensywie

Jednominutowy menedżer w ofensywie

Autor: - 18 kwietnia 2016 - Blog

Jednominutowy menedżer w ofensywie

“Techniki jednominutowego menedżera w praktyce” to kolejny etap prostego i wyjątkowo skutecznego programu mającego niebagatelny wpływ na kształt nowoczesnego biznesu – czytamy na pudełku audio-książki wydanej przez wydawnictwo MT Biznes.

Jednominutowy menedżer w ofensywie

Z powyższą opinią pozostaje mi się jedynie zgodzić. Po sukcesie pierwszej części Jednominutowego menedżera, dr Ken Blanchard postanowił stworzyć cały cykl. Kolejne części opisują zagadnienia delegowania, zarządzania sobą w czasie, podejmowania decyzji, i in. Stworzony we współpracy z dr. Robertem Lorber’er program odpowiada na pytanie jak wprowadzić w praktyce trzy sekrety jednominutowego menedżera, jednominutowe: cele, pochwały reprymendy.

Jak zauważają już na początku płyty autorzy maksymę: ludzie, którzy uzyskują dobre rezultaty, są z siebie zadowoleni można odwrócić: ludzie, którzy są z siebie zadowoleni, uzyskują dobre rezultaty. Jak doprowadzić do tego drugiego stanu? Przede wszystkim nauczyć się stosować wyznaczanie celów, chwalenie pracowników i dawanie im reprymendy poprawnie. Większość menedżerów niestety powyższe narzędzia wykorzystuje nie wtedy, kiedy potrzeba. Zamiast chwalić karcą, zamiast karcić wyznaczają nowe cele.
Esencją rozdziału zajmującego się tą tematyką jest z pewnością stwierdzenie, iż reprymendę możemy stosować tylko wobec pracowników doświadczonych, nigdy początkujących. Tym drugim możemy jedynie wyznaczać cele lub chwalić ich. Dlaczego właśnie tak? Autorzy odpowiadają na te pytanie wyczerpująco.

Trzy ważne pojęcia, nad którymi autorzy się pochylają, to:
aktywatory – czynności wykonywane przez menedżera zanim pracownik przejdzie do realizowania celu;
zachowania – to co pracownik robi po wyznaczeniu mu celów;
konsekwencje – reakcje menedżera na zrealizowanie lub próbę zrealizowania celu przez pracownika.
Oczywistym jest, że odpowiednie aktywatory i konsekwencje wpływają na zachowania pracownika. Zaskakującym jest natomiast fakt, że aktywatory wpływają jedynie w 15-25 proc. na wydajność. W 75-85 proc. zaś wpływają na nią konsekwencje.

Blanchard jak Dale Carnegie

Osobiście najbardziej zainteresował mnie temat reprymend. Został przedstawiony łudząco podobnie do tego, o czym pisał Dale Carnegie w Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi. Książka to została uznana przez przedsiębiorców biorących udział w badaniu przeprowadzonym przez Magazyn THINKTANK za czwartą w rankingu 20 książek, które stworzyły polskich menedżerów. Sam uważam ją za najbardziej wartościową. Podobieństwo więc treści głoszonych przez Carnegiego i autorów Jednominutowego menedżera ucieszyło mnie.

Z programu dr K. Blancharda i dr R. Lorbera można dowiedzieć się również co kryje się pod pojęciem 5 etapów szkolenia nowego pracownika oraz czym jest System 5 kroków w zarządzaniu ludźmi.

Wprowadzenie w życie wszystkich wskazówek podanych przez autorów, ekspertów w dziedzinach związanych z tą publikacją, z pewnością nie uda się w 100 proc. od razu. Warto jednak spróbować, gdyż jak usłyszałem: Nic co jest warte zrobienia, nie musi być od razu zrobione idealnie. Jednominutowy menedżer to moim zdaniem dobry pierwszy krok.