Nawyk – siła napędowa Twojego życia

Nawyk – siła napędowa Twojego życia

Autor: - 15 sierpnia 2016 - Blog

Nawyk – siła napędowa Twojego życia

Ponad milion sprzedanych egzemplarzy. Tłumaczenie na 31 języków. Ponad 40 tygodni w czołówce bestsellerów New York Times. Po przeczytaniu „Siły nawyku” nie dziwią mnie te fakty. Dawno nie czytało mi się książki tak dobrze. Ponad 400 stron w dwa dni. Naprawdę trudno było się oderwać. A co najważniejsze, zawarta w tej lekturze wiedza jest niezmiernie wartościowa.

Psychologia użytkowa

Książka autorstwa Charles’a Duhigg’a, reportera śledczego New York Times, absolwenta Harvard Business School oraz Yale College robi wrażenie. Przepełniona jest wiedzą socjologiczną i psychologiczną, podaną w przystępnej formie. Autor pisze o tematyce trudnej, powołuje się na zagadnienia naukowe oraz eksperymenty kliniczne. Co chwilę pojawiają się terminy z zakresu neuropsychologii. Jednakże robi to koncertowo. Zdania są proste, zrozumiałe. Język potoczysty. Widać dobrą szkołę dziennikarską. Wszystko to sprawia, że Duhigg zbliża naukę i czytelnika. Sprawia, że psychologia, klasycznie wzniosła i niezrozumiała, staje się użytkowa.

Nawyk w służbie ludzkości

Siła nawyku podzielona została na trzy części: Nawyki jednostek, Nawyki skutecznych organizacji oraz Nawyki w społeczeństwie. Już na pierwszy rzut oka wygląda to przejrzyście i logicznie. Jednakże, jeśli spodziewasz się poradnika w stylu: jak w trzech prostych ruchach wyeliminować złe nawyki, zawiedziesz się.

Duhigg tłumaczy zjawisko nawyku. Dlaczego nawyki się pojawiają, jak działają, jak je zmienić (uwaga: nie wykorzenić, tylko zastąpić jeden drugim). Opisuje pętlę nawyku i tłumaczy element po elemencie. Jeśli dobrze się wgryziesz w tę lekturę dostaniesz odpowiedzi na pytania dotyczące Twoich zachowań, których możesz sobie nawet nie uświadamiać przed lekturą.

Autor opisuje także nawyki dotyczące organizacji. Na przykład firmy. Używając studiów przypadków dotyczących najbardziej znanych firm, takich jak Starbucks czy amerykańska sieć sklepów Target, doskonale wskazuje na nawyki rządzące kulturą organizacyjną. Lepiej może byłoby napisać: wskazuje na nawyki, które tworzą kulturę organizacyjną. Pokazuje również jak tężę kulturę poprzez wdrożenie nowych nawyków kształtować.

Interesująca jest również część dotycząca nawyków w społeczeństwie. Choć wydaje mi się, że jest najsłabiej związana z całością książki. Studium bojkotu autobusów w Montgomery czy mega-kościoła w Saddleback nawiązuje jeszcze charakterem do pozostałych części lektury. Rozdział poświęcony próbom zrzucenia odpowiedzialności za prywatne tragedie, takie jak zabójstwo czy przepuszczenie całego majątku w Blackjacka, wzbudza pewne wątpliwości. Czytając go czułem się nieswojo. Ale może o to chodziło, by na koniec zostawić czytelnika z zamętem w głowie. Może to pchnie go do przemyśleń na temat nawyków własnych, swojej rodziny, firmy, lokalnej społeczności czy narodu.