Ilu ludzi dla Ciebie pracuje?

Ilu ludzi dla Ciebie pracuje?

Autor: - 12 marca 2016 - Blog

Ilu ludzi dla Ciebie pracuje?

Czy zadano Ci kiedyś pytanie: Ilu ludzi dla Ciebie pracuje? Jeśli działasz w biznesie dłużej niż kilka miesięcy, na pewno wydarzyło się to wiele razy. Co odpowiedziałeś?

Podchwytliwe pytanie

Tytułowe pytanie ma drugie dno. Za jego pomocą możemy sprawdzić świadomość networkingową pytanej osoby. Jak? Otóż zazwyczaj gdy zadaję to pytanie odpowiedź wygląda tak:
– Hmm, policzmy. Trzy osoby w biurze, dwóch handlowców i dziesięć na produkcji.
Ale zaraz, czy ja zadałem pytanie: Ile osób zatrudniasz? czy Ilu ludzi dla Ciebie pracuje?

Świadomość networkingowa

Każdy przedsiębiorca, który ma opracowany i wdrożony w firmie SYSTEM POZYSKIWANIA REKOMENDACJI wie, że przedstawione powyżej pytania dotyczą czego innego. Dzięki temu, że tytułowe pytanie jest bardziej otwartym i wbrew pozorom nieoczywistym, możemy łatwo zidentyfikować, czy rozmawiamy z kimś, kto rzeczony SYSTEM ma.
Oczywiście jest takich osób bardzo mało. Badania na które powołuje się często BNI mówią, że tylko 3% przedsiębiorców należy do tej grupy. O zgrozo, badania dotyczą Stanów Zjednoczonych. W Polsce może to być więc bliżej 0,03%.

System Pozyskiwania Rekomendacji

Przedsiębiorcy bardzo często mówią, że pozyskują klientów z polecenia, rekomendacji czy za pośrednictwem marketingu szeptanego, czy poczty pantoflowej. Używając wszystkich tych określeń mają na myśli to samo. Ktoś z ich klientów zachował się na zasadzie “Goździkowa przypomina na ból głowy …” i podał kontakt do nich. Klient przyszedł sam, z polecenia Goździkowej.
Ale zaraz! Przecież to żaden system. Systemem możesz zarządzać. A Goździkową nie zarządzisz. Dlaczego?
Bo nigdy nie wiesz, kto z Twoich klientów jest jak Goździkowa i chętnie Cię poleca, a kto nie (bo i tacy ludzi są).
Kolejne badania do których dotarłem mówią, że tylko 20% zadowolonych klientów Cię poleci “sama z siebie”. Kolejne 20% (uwaga: zadowolonych) klientów nie poleci Cię nigdy, bo “już tak ma”. 60% zadowolonych klientów mogłoby Cię polecić, ale … nie wiedzą czy mogą (czy wypada, czy Ci na tym zależy, itp. itd.) oraz nie potrafią.
I to wszystko tylko wśród zadowolonych klientów, a praktyka pokazuje, że nie da się zadowolić wszystkich.

Konkluzja

Jeżeli więc otrzymujesz polecenia, warto abyś miał świadomość, że to zaledwie około 20% tego co mógłbyś uzyskać, gdybyś miał System Pozyskiwania Rekomendacji. Pytanie jak go stworzyć i nim zarządzać. Chętnie Ci na nie odpowiem, więc zadzwoń do mnie.