Coaching biznesowy

Autor: - 18 kwietnia 2016 - Blog

Coaching biznesowy

Na Zachodzie kwitnie, w Polsce jest jeszcze uważany za coś z pogranicza magii i szarlatanerii. Gdy jest skuteczny może – jak czytamy na okładce książki – pomóc ludziom i organizacjom osiągnąć ich pełny potencjał, zmierzyć się z wyzwaniami i osiągnąć określone cele. Czym jest coaching, jak go przeprowadzić, czego się po nim spodziewać – na te pytania odpowiada książka Carol Wilson Coaching Biznesowy. Praktyczny podręcznik dla Coachów, Menedżerów i Specjalistów HR.

Dla kogo?

W istocie publikację Wydawnictwa MT Biznes należy traktować jako podręcznik. I to najbardziej podstawowy z dostępnych na rynku. Tematyka coachingu jest tu bowiem poruszona tak szeroko jak się tylko da. Sprawia to pewne zamieszanie. Czytelnik, który nigdy z coachingiem się nie zetknął będzie zadowolony z pierwszych rozdziałów podręcznika. Z kolejnymi stronicami będzie natomiast rozumiał coraz mniej. Co innego czytać o coachingu, a co innego go przeżyć. Czytelnik, który styczność z tym zjawiskiem ma, ba sam jest coachem, przez pierwsze rozdziały będzie się nudził. Prawdziwa gratka czeka na niego pod koniec publikacji.
Jak pisze sama autorka będzie tyle opinii, ilu czytelników. Wybierzcie z niej [książki – red.], to co będzie dla was pożyteczne, a jeśli coś budzi wasz sprzeciw, szczerze zachęcam do napisania własnej książki i przyczynienia się tym samym do rozwoju wiedzy na temat coachingu.

O czym

Książka rozpoczyna się, jak łatwo można zgadnąć, od wyjaśnienia czym jest coaching i jaka jest jego historia. Nikogo niczego nie nauczę – mogę jedynie sprawić, by myślał – mawiał Sokrates. Pierwszy coach? Może to zbyt daleko idąca konstatacja, ale coś w tym jest.

Czytając podręcznik poznamy podstawowe zasady i techniki coachingu, a co najważniejsze podstawowe modele coachingowe. Rozdział czwarty zgłębia proces coachingu, piąty tematykę treningu samego coacha. Część dotycząca własnej działalności coachingowej może się dłużyć i nudzić najbardziej. Autorka przedstawia tu tak podstawowe zagadnienia, że aż wstyd. Jak można posądzać czytelnika o taką niekompetencję biznesową, żeby mówić mu o warunkach płatności itp. Z tytuły wynika, że jest to książka dla ludzi biznesu. Możemy więc chyba założyć, że podstawowe zagadnienia znają. Przełożenie kwestii umowy kupna-sprzedaży na grunt zakupu usługi coachingowej nie wymaga wg mnie specjalnego podrozdziału.
Dla wielu osób, zwłaszcza początkujących coachów najciekawsze mogą okazać się dwa ostatnie rozdziały książki mówiące o narzędziach coachingu oraz studia przypadków.