Marka osobista okiem dr. Sergiusza Trzeciaka

Marka osobista okiem dr. Sergiusza Trzeciaka

Autor: - 10 kwietnia 2017 - Blog

Marka osobista okiem dr. Sergiusza Trzeciaka

Praktyczny poradnik budowania satysfakcjonującej kariery zawodowej – tak najkrócej można podsumować książkę pt. Coaching marki osobistej. I choć promowana jest jako pozycja przeznaczona  dla studentów i absolwentów oraz doświadczonych profesjonalistów i menedżerów, ja polecam ją gorąco już uczniom szkół ponadgimnazjalnych. Im wcześniej młodzi ludzie poznają zagadnienia, które potrzebują zrozumieć, aby żyć szczęśliwie, tym lepiej.

Naukowiec bez kompleksów

Dr. Sergiusza Trzeciaka miałem okazję poznać osobiście. Zarówno moje doświadczenia związane ze spotkaniem z nim, jak i książka potwierdzają, że jest to rozsądny naukowiec, pozbawiony kompleksów. Co przez to rozumiem? Bardzo często autorzy wywodzący się ze sfer akademickich decydują się na operowanie językiem zrozumiałym tylko dla nich (tj. akademików). Dawno temu jeden z moich profesorów stwierdził, że należy komunikować się językiem, który będzie zrozumiały dla odbiorcy, a nie tylko nadawcy, a osoby, które tej zasady nie przestrzegają często wyrażają w ten sposób swoje kompleksy. Chcą za pomocą górnolotnego słownictwa „udowodnić innym ich głupotę” i tym samym dowartościować siebie. Sergiusz jest chlubnym przykładem. Jego książkę czyta się szybko i przyjemnie.

Sam jest wybitnym ekspertem w swojej dziedzinie, chyba najlepszym w Polsce. W ramach programów Executive MBA i Executive DBA Polskiej Akademii Nauk wykłada personal branding. Na Collegium Civitas prowadzi przedmiot marka osobista lidera. Często występuje w mediach, również zagranicznych. Doradza firmom, partiom politycznym, osobom znanym z pierwszych stron gazet. Studiował na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytecie Środkowoeuropejskim w Budapeszcie oraz Uniwersytecie w Oxfordzie. Doktorat obronił w London School of Economics. Ma więc bardzo szeroki ogląd w swojej tematyce.

Marka osobista i co dalej

Czym jest marka osobista? Do czego i komu jest potrzebna? Jak ją zbudować? Odpowiedzi na te pytania czytelnik znajdzie w pierwszym rozdziale książki. W kolejnym pozna zagadnienia wizji, misji, celów i wartości obecnych w życiu każdego przedsiębiorcy czy społecznika. Komunikacja bezpośrednia, skuteczne budowanie relacji, kilka zdań poświęconych networkingowi to zawartość trzeciej części książki. W kolejnych czytelnik zapozna się też z wagą sztuki słuchania oraz wystąpień publicznych, zagadnieniami związanym z zarządzaniem sobą, pieniędzmi, kontaktami. Mnie osobiście bardzo spodobał się rozdział poświęcony umysłowi lidera. Sergiusz rozprawia w nim m.in. o różnicach między umysłem lidera i niewolnika.

Wartość dodana

Licząca niecałe 300 stron książka jest doskonałym początkiem do planowania kariery. Jej wielką wartością jest bardzo bogata bibliografia. Czytelnik, szczególnie zainteresowany rozwojem którejś konkretnej kompetencji, znajdzie odnośniki do kolejnych kilku, najczęściej wyspecjalizowanych, pozycji na dany temat. Podobają mi się również ćwiczenia, które autor zawał w swojej publikacji. Sprawiają, że książka staje się narzędziem autocoachingu dla czytelnika. Natomiast czytelny układ oraz historie z życia autora nadają lekkości, która uprzyjemnia lekturę.

Inspirujący cytat

Na koniec cytat, który daje do myślenia:

Liderem może być więc zarówno naukowiec, przedsiębiorca, działacz społeczny, jak i polityk. Lider to nie tytuł czy sprawowana funkcja. To raczej sposób ukształtowania umysłu i proaktywana postawa, jaką się przyjmuje.  

fot. www.trzeciak.pl